Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Marianne Abbing - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Marianne Abbing - WaarBenJij.nu

Ninh Binh

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

25 November 2016 | Vietnam, Ninh Bình

Omdat het ons niet zo'n goed idee leek, om met een nog wat onrustige maag op een bootje te gaan slapen bij Halong Bay, wat het eerste plan was, gooiden we het reisplan om. We gaan nu eerst naar het zuiden en komen dan later terug naar Hanoi, vanwaaruit de meeste trips gaan naar Halong Bay en Cat Ba eiland. We vliegen uiteindelijk ook weer terug vanuit Hanoi, dus zoveel maakt het niet uit.
Na het ontbijt namen we een taxi naar het busstation aan de andere kant van de stad, waar we een ticket kochten voor Ninh Binh. De bus stond klaar om te vertrekken, dus wij deden een high-five, dat we dat zo snel gefixet hadden. Maar we zijn in Azië, hè, dus het loopt altijd even anders.....een uurlang reed de bus stapvoets door Hanoi om mensen te hosselen, en dat lukte ook nog! De bus zat helemaal vol, alleen maar Vietnamezen, groot en klein, jong en oud, al rochelend en niezend...
Maar goed rond 12.10u gingen we dan echt op weg, af en toe nog wat mensen oppikkend, pakjes afgeven en meenemen, een plaspauze onderweg en rond 13.45u kwamen we in Ninh Binh. De plaats zelf stelt niet zoveel voor, maar de omgeving is mooi! Rijstvelden, hoge bergen en een stuk rustiger dan het hectische Hanoi. Een taxi bracht ons naar de homestay, die Evelien gisteravond geregeld had, leve internet en WIFI! Zelfs de bus heeft WIFI!
We hebben een mooie kamer voor ons alleen, tussen de rijstvelden bij ontzettend aardige mensen. Even wat eten en wat info over de omgevind en daar gingen we op de fiets, door de rijstvelden naar een mooie pagode in de buurt. Uitgebreid bekeken en geklommen, en toen weer rustig terug. Even langs de stalletjes, want die heb je overal, iedereen spreekt je aan, wil iets van je, wil je helpen, al dan niet tegen betaling...
Dat geld dat is ook zo wat, 24.000 Vietnamese Dong is 1 euro, dus wij zijn hier miljonair! We pinnen 85 euro bij de flappentap en hebben dan 2.000.000 VD in onze zak! Daar redden we het wel mee.. Eten is 2-3 euro, taxi 4-6 euro, 4 levensgrote mandarijnen voor 40 cent, voor de wc vragen ze 8 cent. Ze kennen hier wel munten, maar wij hebben ze nog niet gezien. Als je vraagt wat iets kost, zeggen 20 of 50 en dan bedoelen ze dus, 20.000 of 50.000 Dong! Het is overigens altijd 2x zoveel als ze willen hebben, dus afdingen is de regel.
Na de fietstocht even bijkomen, straks lekker wat eten en morgen op tijd op voor onze nieuwe dag, waar grotten en kort boottochtje op het programma staan.

• 25 November 2016 - 17:44

Els:

Hoi Marianne en dochter,
    Hopelijk houdt de maag zich vanaf nu rustig. Leuk om jullie te volgen.
    Lekker makkelijk vlot leesbaar verslag.
    Geniet nog
    Groetjes Els Kors

• 26 November 2016 - 00:15

Yvnne:

Fijn dat het weer beter met je gaat.Leuk om jullie vac. mee te lezen.