Cat Ba-de jungle - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Marianne Abbing - WaarBenJij.nu Cat Ba-de jungle - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Marianne Abbing - WaarBenJij.nu

Cat Ba-de jungle

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

04 December 2016 | Vietnam, Cát Bà

Na pancake en koffie als ontbijt, werden we om 8.00u. opgehaald door een busje, dat ons naar het nationaal park van Cat ba bracht om een dag te gaan hiken in de jungle. We hadden een zeer diverse groep, een Amerikaans stel, 2 Franse meisjes, een Russisch stel, 2 Chileense jongens, nog een Hollands stel, een Fins meisje en wij. Het Amerikaanse stel had 2 wkn geleden een brommerongeluk gehad, waarbij de jongen zijn sleutelbeen gebroken en daarom met zijn arm in een mitella liep. In het begin was dat nog niet zo'n probleem, want de hike begon over betonnen paadjes. Dit duurde wel even en wij liepen al een beetje te geiten, dat de weg door de jungle over zo'n pad niet echt iets was, wat wij voor ogen hadden gehad.
Wel zagen we al meteen de prachtigste vlinders, bijna zo groot als een kinderhand, en ook enorme spinnen in een web, die zo groot waren als mijn hand!! Gelukkig liepen die webben niet over het pad, maar erlangs....
Heel veel planten met enorme bladeren, bomen met uitgestrekte wortels boven de grond en roofvogels in de lucht. Op een gegeven moment doken we het bos in, nou daar was de jungle. Je moest soms met je handen een weg banen door de hoog opgeschoten grassen, planten en struiken. En even later begon het klimmen....5 karstbergen zijn we op en af geklommen. Het karstgebergte is een scherp soort steen dat als kammetjes omhoog staat, er was niet echt een pad, goed je weg zoeken en vooral niet misstappen. Ik had respect voor de jongen met zijn ene arm, want ik had allebei mijn handen nodig om naar boven, maar ook weer naar beneden te komen. Soms liepen we langs een soort mangrovebos, waar de wortels kilometerslang doorliepen langs, door en boven het water.
Het was onwijs gaaf, heel avontuurlijk en stiekem was ik best trots op mezelf, dat ik prima meekwam. Ik was zeker niet minder soepel dan de twintigers en dertigers om mij heen :)
Na 10 km., ong. 3,5 uur verder, stopten we in een dorp, waar we een heerlijke lunch kregen. Rijst met allerlei gerechtjes eromheen, omelet, een groente-kip gerecht, een aardappel-paprikagerecht, groene slierten ( morning-glory met knoflook), pinda's, een varkensvleespotje en bananen. Het was heerlijk en we zaten allemaal lekker te eten, want we hadden wel trek. Er schoof nog een Rus aan, die alleen liep en met ons verder ging. Er vlogen tientallen enorme roofvogels in het veld, zo dichtbij! Na de lunch liepen we verder, inmiddels was het wel wat warmer geworden, de zon scheen af en toe best fel. In de ochtend was het nogal bewolkt geweest, maar dat was niet erg. Van het klimmen kreeg je het vanzelf wel warm, er gingen heel wat flessen water doorheen!
Uiteindelijk kwamen we bij een haventje, waar even later een bootje aan kwam tuffen, die ons oppikte en door de baai terugvoer naar CatBa stad. Maar niet nadat hij bij een ander eilandje voor anker ging, waar we ca 30-40 min konden zwemmen. Evelien dook het water in met vele anderen, maar ik bleef rustig op het bootje zitten om te kijken. Er lagen meerdere boten en op sommige was het echt party-party!
Nadat iedereen weer aan boord was, tuften we verder door de baai, langs heel veel eilandjes, karstbergen die loodrecht uit zee oprijzen. Daarvoor lagen veel drijvende dorpen, waar vooral veel gevist werd, maar men woonde er ook op, kompleet met honden en katten!
In het haventje nog een klein stukje met het busje en we waren weer in het centrum. In het hostel even uitgeblazen, mijn benen voelden wel wat looiig....toch nog even de stad ingeweest om weer een paar nieuwe uitstapjes te regelen! Morgen gaan we naar Ha Long Bay waar we een nacht op een boot slapen. Woensdag gaat Evelien klimmen en ik mag de foto's maken en op het strand liggen. Na het eten de tassen ingepakt, we nemen een daypack mee en de grote backpacks blijven hier in het hostel, waar we dinsdagavond weer een kamer hebben geboekt.
Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht!!

  • 04 December 2016 - 16:21

    Hilde:

    Hoi Marianne en Evelien, leuk weer het verslag, lijkt me zo leuk om te doen, maar als ik dan het stukje over die GROTE spinnen lees ben ik errug blij dat ik hier ben!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Cát Bà

Mijn eerste backpack-reis

Met mijn dochter op stap, backpackend door Vietnam

Recente Reisverslagen:

10 December 2016

Nôi Bài Airport, Hanoi

09 December 2016

Hanoi

08 December 2016

Cat Ba strand

07 December 2016

Hang Thép Nghiêng

06 December 2016

Lanha Bay en Halong Bay
Marianne

Actief sinds 18 Nov. 2016
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 6552

Voorgaande reizen:

19 November 2016 - 10 December 2016

Mijn eerste backpack-reis

Landen bezocht: