Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marianne Abbing - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marianne Abbing - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

09 December 2016 | Vietnam, Hanoi

Razendsnel ging de ochtend voorbij! Om 9.00u kwam de bus ons ophalen, en met ons nog heel wat anderen, om naar de haven te gaan, waar een snelle speedboot ons in 20 min. naar het vasteland bracht. Daar stond weer een bus klaar, die ons naar Hanoi reed. En om 12.15u stapten we uit en bleken we vlak bij ons hostel te zijn. We kregen een prachtige kamer, zetten onze spullen daar neer en gingen weer op stap.
Eerst even wat eten in een tentje met een balkonnetje, zodat je goed overzicht had op de straat. Het was weer in een ander deel van de oude wijk in Hanoi, dan de vorige keer, en ook zeker een heel leuk deel. Eerst een kathedraal bekeken, die in een Franse stad niet zou misstaan, inclusief gebrandschilderde ramen en gotische bogen.
Daarna naar het museum van de literatuur, een complex met tuinen, tempels en vijvers. Het was ooit een opleidingsplaats voor filosofen, gesticht door Confucius. Mooie gebouwen, echt weer Azië :)
Toen hebben we het avontuur beleefd van het oversteken in drukke straten zonder verkeerslichten, we zijn er goed in geworden! Doorlopen, nooit teruglopen en goed het verkeer in de gaten houden, manoeuvreer je tussen honderden brommers en auto's door! We wilden namelijk aan de overkant van de straat het museum voor schone kunsten in!
Een geweldig museum, met oudheden maar ook moderne schilderijen, folklore afdeling met heel veel kleding van alle etnische minderheden in Vietnam, beelden en keramiek.
Beslist een aanrader! We leiepen weer terug naar het hostel, waar ons een wat onaangename verrassing te wachten stond...we hadden een verkeerde kamer gekregen, sorry, sorry, maar onze kamer was eigenlijk die op de 5e etage, onze bagage was er al naar toe gebracht. Nou ja, dachten we, voor die ene nacht! Maar toen we er even gezten hadden, wilden we toch niet deze kamer houden. Er hing een stank, van gelakte vloeren of zo, het raam kon niet dicht en er zat geen gordijn voor....Wij naar beneden en uitgelegd, dat we die lucht heel naar vonden en er hoofdpijn van kregen, dat het raam niet dicht kon en we dus muggen binnen zouden krijgen en dat we heel graag toch een andere kamer wilden, als dat kon. Tot onze verbazing bedankte de man ons voor onze klacht en gaf meteen weer de sleutel van de eerste kamer en zei, dat idd de vloer gelakt was en het raam al 2 dagen open stond vanwege de lucht......
Kortom, alles weer terug gezet, wij blij, en weer erop uit om te eten. Een leuk eettentje bij het meer gevonden en later rond het meer terug naar het hostel. Maar het leek wel feest! De straat die wij alleen kende als heel druk met brommers en auto's was afgesloten voor verkeer en jong en oud, tout Hanoi liep daar, met kinderen, met familie. Er was muziek, een geweldige straatband met elektrische gitaren, keyboard, een soort drumstel en een violiste, die popmuziek speelde! We hebben er wel een uur staan luisteren en kijken. Verderop was een soor nachtmarkt, mesne dansten op straat, er waren ballonnenkunstenaars. Een Vietnamees meisje kwam naast ons lopen en vroeg, of ze even met ons mocht praten om haar Engels te oefenen, zo grappig! Dus konden we ook even aan haar vragen, waarom het zo'n feest was: vanwege het weekend! Dan gaan mesne samen met familie en vrienden gezellige dingen doen en muziek maken en zo! Zo'n sociaal volk, die Vietnamezen, fantastisch!
Helemaal blij nemen we een ijsje en doken even later ons bed in, want nu was waren we wel moe! Wat een enige vrijdagavond in Hanoi was dit geweest!

• 09 December 2016 - 20:39

Herman Walker:

Jullie hebben heel wat te vertellen en acclimatiseren zal ook wel even duren!!
    Goeie reis terug!
    Herman